محاسبات لبه با دسترسی چندگانه (MEC)، که قبلا محاسبات لبه سیار بود، یک مفهوم معماری شبکه تعریف شده توسط ETSI است که قابلیت‌های محاسبات ابری و یک محیط خدمات فناوری اطلاعات را در لبه شبکه موبایل  و به طور کلی در لبه هر شبکه فراهم می کند. ایده اصلی پشت MEC این است که با اجرای برنامه‌ها و انجام وظایف پردازشی مرتبط نزدیکتر به مشتری شبکه موبایل، ازدحام شبکه کاهش می‌یابد و برنامه‌ها عملکرد بهتری دارند. فن آوری MEC برای پیاده سازی در ایستگاه های موبایل یا سایر گره های لبه طراحی شده است و امکان استقرار انعطاف پذیر و سریع برنامه ها و خدمات جدید را برای مشتریان فراهم می کند. MEC با ترکیب عناصر فناوری اطلاعات و شبکه‌های مخابراتی، به اپراتورهای موبایل اجازه می‌دهد تا شبکه دسترسی رادیویی (RAN) خود را برای اشخاص ثالث مجاز، مانند توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و ارائه‌دهندگان محتوا، باز کنند.

 

 

استانداردهای فنی برای MEC توسط مؤسسه استانداردهای ارتباطات از راه دور اروپا در حال توسعه است که یک مقاله سفید فنی در مورد این مفهوم تهیه کرده است.


MEC یک محیط محاسباتی توزیع شده برای میزبانی برنامه و سرویس فراهم می کند. همچنین توانایی ذخیره و پردازش محتوای نزدیک به مشترکین تلفن همراه را برای زمان پاسخگویی سریعتر دارد. برنامه‌ها همچنین می‌توانند در معرض اطلاعات شبکه دسترسی رادیویی بی‌درنگ (RAN) قرار گیرند.

 

 

عنصر کلیدی، سرور برنامه MEC است که در عنصر RAN یکپارچه شده است. این سرور منابع محاسباتی، ظرفیت ذخیره سازی، اتصال و دسترسی به اطلاعات RAN را فراهم می کند. از یک محیط اجرا و میزبانی چندگانه برای برنامه ها پشتیبانی می کند. برنامه های کاربردی لوازم مجازی به صورت تصاویر بسته بندی شده سیستم عامل ماشین مجازی (VM) یا ظروف حاوی سیستم عامل ها و برنامه ها ارائه می شوند. این پلتفرم همچنین مجموعه ای از برنامه های کاربردی میان افزار و خدمات زیرساختی را ارائه می دهد. نرم افزار کاربردی را می توان از فروشندگان تجهیزات، ارائه دهندگان خدمات و اشخاص ثالث تهیه کرد.

 

گسترش

 

سرور برنامه MEC را می توان در ایستگاه پایه ماکرو EnodeB که بخشی از یک شبکه موبایل LTE است، یا در کنترلر شبکه رادیویی (RNC) که بخشی از یک شبکه سلولی 3G است و در یک سایت تجمع سلولی چند فناوری مستقر کرد. سایت تجمع سلولی چند فناوری را می توان در داخل یا خارج از منزل قرار داد.

 

مزایای تجاری و فنی

 

با استفاده از فناوری محاسبات لبه تلفن همراه، یک اپراتور تلفن همراه می تواند به طور موثر خدمات جدیدی را برای مشتریان خاص یا دسته هایی از مشتریان مستقر کند. این فناوری همچنین بار سیگنال شبکه اصلی را کاهش می‌دهد،  و می‌تواند برنامه‌ها و خدمات را به روشی کم‌هزینه میزبانی کند. همچنین داده‌های مربوط به فضای ذخیره‌سازی، پهنای باند شبکه، استفاده از CPU و غیره را برای هر برنامه یا سرویسی که توسط شخص ثالث مستقر شده است، جمع‌آوری می‌کند. توسعه دهندگان برنامه و ارائه دهندگان محتوا می توانند از نزدیکی مشترکین تلفن همراه و اطلاعات بیدرنگ RAN استفاده کنند.

 

MEC با استفاده از استانداردهای باز و رابط های برنامه نویسی کاربردی (API)، با استفاده از مدل های برنامه نویسی رایج، زنجیره های ابزار مرتبط و کیت های توسعه نرم افزار برای تشویق و تسریع توسعه برنامه های کاربردی جدید برای محیط جدید MEC ایجاد شده است.

 

 

برنامه های کاربردی

 

از آنجایی که معماری MEC به تازگی پیشنهاد شده است، هنوز برنامه های کاربردی بسیار کمی وجود دارد که این معماری را پذیرفته اند. با این حال، مطالعات موردی بسیاری در مقالات اخیر پیشنهاد شده است. برخی از برنامه های قابل توجه در محاسبات لبه تلفن همراه عبارتند از بارگذاری محاسباتی،  تحویل محتوا، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ موبایل، حافظه پنهان ویدئویی لبه، محاسبات مشترک، اتومبیل های متصل، مکان های هوشمند، شرکت های هوشمند، مراقبت های بهداشتی، شبکه های هوشمند، موقعیت یابی داخلی، و غیره.

 

 

استفاده های فعلی

 

برخی از برنامه‌هایی که MEC را شامل می‌شوند هم اکنون در دسترس هستند. به عنوان مثال، ردیابی موقعیت مکانی دستگاه فعال به اپراتورها اجازه می دهد تا تجهیزات پایانه فعال را مستقل از دستگاه های سیستم موقعیت یابی جهانی ردیابی کنند. این بر اساس الگوریتم های مکان یابی جغرافیایی شخص ثالث در برنامه ای است که روی سرور برنامه MEC میزبانی می شود.

کاربرد دیگر، ذخیره محتوای توزیع شده و سیستم نام دامنه (DNS) است که بار سرور را کاهش می دهد و تحویل داده ها را به مشتریان سرعت می بخشد.

 

 

اولین محصول تجاری موجود در مقیاس بزرگتر AWS Wavelength است. مشتریان می‌توانند برنامه‌های خود را بر روی سرویس‌های AWS در لبه شبکه 4G/5G یک شرکت مخابراتی خاص اجرا کنند.